peter schouten |
|
|
|
Projecten: hoogaars 'Banjaard'
Nieuw vlak voor de hoogaars 'Banjaard'
In 2010 hebben we het vlak van de 'Banjaard' vervangen.
Stukje historie van de hoogaars
'Banjaard'
In 1932 wordt op de werf van
Dirk van Duyvendijk op Tholen, door Dirk en
Melis van Duyvendijk een nieuwe hoogaars gebouwd
in opdracht van een garnalenvisser uit Terneuzen.
Het schip krijgt als visserijteken TH29. Helaas
heeft niemand ons iets kunnen vertellen over
de opdrachtgever en over de eerste eigenaar
van het schip. Daarmee was het ook niet mogelijk
de registratiecijfers te achterhalen. Wellicht
dat toekomstig archiefonderzoek door de huidige
eigenaar daar nog eens verandering in brengt.
De Banjaard kan worden gekenschetst als een
echte Tholense hoogaars met een lengte van 12,23
meter en een breedte van 3,80 m, gaffelgetuigd.
De hoogaars is
van oorsprong het meest karakteristieke vaartuig
van de Zeeuwse wateren en werd gebruikt als
vracht-, veer- maar vooral als visserschip.
Het type komt al voor op een schilderij uit
de 17e eeuw en is mogelijk ontwikkeld uit de
Middeleeuwse vrachtschepen zoals die op de bovenloop
van de Maas in gebruik waren. Er zijn verschillende
subtypen bekend, zoals de Vlaamse, de Arnemuidense,
de Kinderdijkse en de Tholense hoogaars. Vorm
en bouwwijze daarbij verschillen op onderdelen
behoorlijk van elkaar. Als gemeenschappelijk
kenmerk hebben ze allemaal een plat vlak, druppelvormig
met de ronde kant aan de voorzijde, ter hoogte
van de mast de grootste breedte en onder de
sterk vallende voorsteven het diepst stekend.
In het achterschip zijn vlak en gangen sterk
opgebogen. Sommige deskundigen verklaren de
naam van dit scheepstype dan ook uit de “opgestoken”
kont. De kimplaten buigen in de boeg naar boven
en raken de voorsteven een heel eind boven het
vlak, aldus een driehoek vormend. Er zijn drie
overnaadse huidgangen aan elke kant. Het berghout
verloopt van voor tot achter in een vloeiende
vallende lijn en heeft, van achteren gezien,
een kenmerkende, liggende S-vorm. De hoogaars
kent een zgn. vissend roer.
Al in 1936 wordt de Banjaard uit de visserij
gehaald en door van Duyvendijk omgebouwd tot
plezierjacht met registratienummer HB16. Wie
daarbij de opdrachtgever was is ons evenzeer
helaas onbekend.
|
terug naar overzicht PROJECTEN
|
|
|
|
Scheepstimmerwerf Peter Schouten in Kortenhoef
Nieuwbouw & Restauratie van houten schepen |
© 2018 |
|
|
|
|