Scheepstimmerwerf Peter Schouten
Een werf in het plassengebied van Kortenhoef
| Peter Schouten restaureert de boeier 'Ludana' | 
| Televisie programma Binnenste Buiten 16 april 2024 | 
| Scheepstimmerwerf Peter Schouten bestaat 40 jaar in 2023 | 
| De bouw van een Zalmschouw 
									 
									De BI23 op 
									Loosdrecht 6 mei 2023 (E.J. Bruinekool fotografie 
									©) | 
| Bouw van een trekschuit in Maassluis 
									 
									
									Peter Schouten werkte ca. 2 jaar als bouwmeester 
									aan dit project | 
| De ECO-schouw Met welk bootje kun je samen met je kinderen meer op het water genieten dan met zo'n Eco-schouw? Elektrisch varen als sloep, zeilen waar wind is, roeien/bomen/jagen, of in de natuur kamperen. 
									 
									
									
									De ECO-schouw 
									
									
									(foto Arthur van 't Hof) | 
| De Wadden Pilot | 
| Restauratie: Noorse jol 'De Vrijheid' | 
| Peter Schouten ontvangt de W.H. de Vosprijs | 
| Scheepstimmerwerf Peter Schouten bestaat 30 jaar in 2013 | 
							
							Scheepstimmerwerf Peter Schouten is een traditionele 
							werf, welke gesitueerd is in de rustieke omgeving van 
							het plassengebied in Kortenhoef.
							Zijn voorliefde voor houten schepen en traditionele 
							bouwwijzen heeft ertoe geleid, in 1983 een eigen bedrijf 
							te starten. De afgelopen 25 jaren is het aanbod van 
							diverse werkzaamheden dusdanig groot geweest dat er 
							werk genoeg is geweest voor twee scheepstimmerlieden.
 
							De houten werkplaats biedt de mogelijkheid voor nieuwbouw 
							en restauratie van schepen met een lengte van maximaal 
							10 meter én een maximum gewicht van 7500 kg.
							
Tevens kan men op de werf terecht voor interieurontwerpen, betimmeringen, zwaarden, roeren en rondhouten. Meubels kunnen desgewenst op maat worden gemaakt.
Een rondleiding over de werf
							 Peter 
							is al 30 jaar werkzaam in het vak van scheepstimmerman. 
							Het eerste stukje van de oprit naar zijn werf wordt 
							gedeeld met de buurman, de Bootbouwerij van Piet Dekker. 
							Eén van de scheepstimmerlieden van het eerste uur, met 
							name als het gaat over de vissersschepen van de voormalige 
							Zuiderzee. Van 'Baas Piet' leerde Peter Schouten de 
							basis van het scheepstimmervak. En derhalve ook diens 
							voorliefde voor de houten schepen en de traditionele 
							bouwwijze hiervan. Linksafslaand, via een paadje over 
							een houten brugje, bereik je de ruim opgezette werkplaats. 
							Door de bouwwijze past deze wonderwel in de rustieke 
							omgeving. Geheel opgetrokken uit hout, en bruin gecarbolineumd. 
							Het lijkt een gewone houten loods, zoals er vele staan 
							bij de boerderijen in de omgeving.
Peter 
							is al 30 jaar werkzaam in het vak van scheepstimmerman. 
							Het eerste stukje van de oprit naar zijn werf wordt 
							gedeeld met de buurman, de Bootbouwerij van Piet Dekker. 
							Eén van de scheepstimmerlieden van het eerste uur, met 
							name als het gaat over de vissersschepen van de voormalige 
							Zuiderzee. Van 'Baas Piet' leerde Peter Schouten de 
							basis van het scheepstimmervak. En derhalve ook diens 
							voorliefde voor de houten schepen en de traditionele 
							bouwwijze hiervan. Linksafslaand, via een paadje over 
							een houten brugje, bereik je de ruim opgezette werkplaats. 
							Door de bouwwijze past deze wonderwel in de rustieke 
							omgeving. Geheel opgetrokken uit hout, en bruin gecarbolineumd. 
							Het lijkt een gewone houten loods, zoals er vele staan 
							bij de boerderijen in de omgeving. 
							
Maar eenmaal binnen gaat die vergelijking 
							niet meer op. Je ziet een ruime overzichtelijke werkplaats 
							waar twee man elkaar niet in de weg lopen. In de werkplaats 
							treffen we alle noodzakelijke apparatuur aan die een 
							scheepstimmerwerf in deze tijd nodig heeft. Lintzaag,
							 kortzaag, 
							cirkelzaag, boor- en freestafel en een van-dikte-bank. 
							Maar ook het handgereedschap neemt een prominente plaats 
							in, waaronder een rek met tientallen beitels, gutsen, 
							en een stuk of wat spookschaven (spaakschaven). Een 
							grote serie schaven in een houten rek trekt de aandacht. 
							Ouderwetse houten profielschaven, die overigens nog 
							regelmatig in gebruik zijn, onder andere bij het aanbrengen 
							of restaureren van interieurbetimmeringen in klassieke 
							schepen. Daarnaast natuurlijk alle soorten handgereedschap 
							en klein elektrisch gereedschap die een vakman nu eenmaal 
							nodig heeft. Alles is netjes opgeruimd, klaar voor gebruik.
kortzaag, 
							cirkelzaag, boor- en freestafel en een van-dikte-bank. 
							Maar ook het handgereedschap neemt een prominente plaats 
							in, waaronder een rek met tientallen beitels, gutsen, 
							en een stuk of wat spookschaven (spaakschaven). Een 
							grote serie schaven in een houten rek trekt de aandacht. 
							Ouderwetse houten profielschaven, die overigens nog 
							regelmatig in gebruik zijn, onder andere bij het aanbrengen 
							of restaureren van interieurbetimmeringen in klassieke 
							schepen. Daarnaast natuurlijk alle soorten handgereedschap 
							en klein elektrisch gereedschap die een vakman nu eenmaal 
							nodig heeft. Alles is netjes opgeruimd, klaar voor gebruik.
Nieuwbouw en Restauratie
De werkplaats geeft toegang tot de loods 
							waarin nieuwbouwprojecten en/of ingrijpende, langdurige 
							restauratiewerkzaamheden worden opgezet en uitgevoerd. 
							Eén wand wordt deels aan het oog onttrokken door bakken 
							met allerlei soorten bruikbare scheepsonderdelen deels 
							uit vroeger
							 tijden, 
							deels geconstrueerd naar oude voorbeelden. Koperen en 
							bronzen beslag, blokken, een oude dreg, kikkers, bolders, 
							al dat soort dingen waar iemand met een klassiek schip 
							jaren naar kan zoeken. De "rondleiding" vervolgend, 
							stap je door een bijna vijf meter hoge dubbele deur 
							naar buiten, waar een kraan staat die schepen tot zeveneneenhalve 
							ton uit het water op een betonnen werkvloer kan tillen. 
							Hierdoor ontstaat een mooie werkruimte bij reparaties 
							of onderhoud aan het vlak.
tijden, 
							deels geconstrueerd naar oude voorbeelden. Koperen en 
							bronzen beslag, blokken, een oude dreg, kikkers, bolders, 
							al dat soort dingen waar iemand met een klassiek schip 
							jaren naar kan zoeken. De "rondleiding" vervolgend, 
							stap je door een bijna vijf meter hoge dubbele deur 
							naar buiten, waar een kraan staat die schepen tot zeveneneenhalve 
							ton uit het water op een betonnen werkvloer kan tillen. 
							Hierdoor ontstaat een mooie werkruimte bij reparaties 
							of onderhoud aan het vlak.
							
							
							Bereikbaarheid
							Maar ook voor grotere schepen keert Peter Schouten zijn hand niet om. Voor werk, waarbij een schip geheel of gedeeltelijk "open ligt", kan er naast de werkplaats een overkapping in het water worden geplaatst, zodat de weersomstandigheden het werk niet ophouden. Op deze manier verweert het nieuwe hout niet onnodig. Ook voor schepen met een vaste mast is de werf goed bereikbaar. Via de Vecht en een stukje Hilversums kanaal is het drie uur toeristisch varen vanuit Muiden.
							
							Van alle markten thuis
							Naast ervaring in nieuwbouw en restauratie 
							van houten schepen kan men hier ook terecht voor interieurontwerp 
							en -betimmering en voor karakteristieke scheepsmeubels 
							op maat.
							(Bron Spiegel der Zeilvaart)
							
 

 peter schouten
peter schouten

















