Scheepstimmerwerf Peter Schouten
Een werf in het plassengebied van Kortenhoef
Televisie programma Binnenste Buiten 16 april 2024 |
Scheepstimmerwerf restaureert de boeier 'Ludana' |
Scheepstimmerwerf Peter Schouten bestaat 40 jaar in 2023 |
De bouw van een Zalmschouw
De BI23 op
Loosdrecht 6 mei 2023 (E.J. Bruinekool fotografie
©) |
Bouw van een trekschuit in Maassluis
Peter Schouten werkte ca. 2 jaar als bouwmeester
aan dit project |
De ECO-schouw Met welk bootje kun je samen met je kinderen meer op het water genieten dan met zo'n Eco-schouw? Elektrisch varen als sloep, zeilen waar wind is, roeien/bomen/jagen, of in de natuur kamperen.
De ECO-schouw
(foto Arthur van 't Hof) |
De Wadden Pilot |
Restauratie: Noorse jol 'De Vrijheid' |
Peter Schouten ontvangt de W.H. de Vosprijs
Peter Schouten ontvangt de W.H. de Vosprijs
|
Scheepstimmerwerf Peter Schouten bestaat 30 jaar in 2013Scheepstimmerwerf Peter Schouten bestaat 30 jaar |
Scheepstimmerwerf Peter Schouten is een traditionele
werf, welke gesitueerd is in de rustieke omgeving van
het plassengebied in Kortenhoef.
Zijn voorliefde voor houten schepen en traditionele
bouwwijzen heeft ertoe geleid, in 1983 een eigen bedrijf
te starten. De afgelopen 25 jaren is het aanbod van
diverse werkzaamheden dusdanig groot geweest dat er
werk genoeg is geweest voor twee scheepstimmerlieden.
De houten werkplaats biedt de mogelijkheid voor nieuwbouw
en restauratie van schepen met een lengte van maximaal
10 meter én een maximum gewicht van 7500 kg.
Tevens kan men op de werf terecht voor interieurontwerpen, betimmeringen, zwaarden, roeren en rondhouten. Meubels kunnen desgewenst op maat worden gemaakt.
Een rondleiding over de werf
Peter is al 30 jaar werkzaam in het vak van scheepstimmerman. Het eerste stukje van de oprit naar zijn werf wordt gedeeld met de buurman, de Bootbouwerij van Piet Dekker. Eén van de scheepstimmerlieden van het eerste uur, met name als het gaat over de vissersschepen van de voormalige Zuiderzee. Van 'Baas Piet' leerde Peter Schouten de basis van het scheepstimmervak. En derhalve ook diens voorliefde voor de houten schepen en de traditionele bouwwijze hiervan. Linksafslaand, via een paadje over een houten brugje, bereik je de ruim opgezette werkplaats. Door de bouwwijze past deze wonderwel in de rustieke omgeving. Geheel opgetrokken uit hout, en bruin gecarbolineumd. Het lijkt een gewone houten loods, zoals er vele staan bij de boerderijen in de omgeving.
Maar eenmaal binnen gaat die vergelijking niet meer op. Je ziet een ruime overzichtelijke werkplaats waar twee man elkaar niet in de weg lopen. In de werkplaats treffen we alle noodzakelijke apparatuur aan die een scheepstimmerwerf in deze tijd nodig heeft. Lintzaag, kortzaag, cirkelzaag, boor- en freestafel en een van-dikte-bank. Maar ook het handgereedschap neemt een prominente plaats in, waaronder een rek met tientallen beitels, gutsen, en een stuk of wat spookschaven (spaakschaven). Een grote serie schaven in een houten rek trekt de aandacht. Ouderwetse houten profielschaven, die overigens nog regelmatig in gebruik zijn, onder andere bij het aanbrengen of restaureren van interieurbetimmeringen in klassieke schepen. Daarnaast natuurlijk alle soorten handgereedschap en klein elektrisch gereedschap die een vakman nu eenmaal nodig heeft. Alles is netjes opgeruimd, klaar voor gebruik.
Nieuwbouw en Restauratie
De werkplaats geeft toegang tot de loods waarin nieuwbouwprojecten en/of ingrijpende, langdurige restauratiewerkzaamheden worden opgezet en uitgevoerd. Eén wand wordt deels aan het oog onttrokken door bakken met allerlei soorten bruikbare scheepsonderdelen deels uit vroeger tijden, deels geconstrueerd naar oude voorbeelden. Koperen en bronzen beslag, blokken, een oude dreg, kikkers, bolders, al dat soort dingen waar iemand met een klassiek schip jaren naar kan zoeken. De "rondleiding" vervolgend, stap je door een bijna vijf meter hoge dubbele deur naar buiten, waar een kraan staat die schepen tot zeveneneenhalve ton uit het water op een betonnen werkvloer kan tillen. Hierdoor ontstaat een mooie werkruimte bij reparaties of onderhoud aan het vlak.
Bereikbaarheid
Maar ook voor grotere schepen keert Peter Schouten zijn hand niet om. Voor werk, waarbij een schip geheel of gedeeltelijk "open ligt", kan er naast de werkplaats een overkapping in het water worden geplaatst, zodat de weersomstandigheden het werk niet ophouden. Op deze manier verweert het nieuwe hout niet onnodig. Ook voor schepen met een vaste mast is de werf goed bereikbaar. Via de Vecht en een stukje Hilversums kanaal is het drie uur toeristisch varen vanuit Muiden.
Van alle markten thuis
Naast ervaring in nieuwbouw en restauratie
van houten schepen kan men hier ook terecht voor interieurontwerp
en -betimmering en voor karakteristieke scheepsmeubels
op maat.
(Bron Spiegel der Zeilvaart)